Dag 16 : Many Glacier (Glacier NP)

zondag 23 juli 2017

Het wordt een hele dag in Many Glacier, een deel van Glacier National Park.
Maar de dag begint niet echt schitterend. Ik heb deze nacht hoge koorts gekregen. Met mijn geschiedenis is dit helemaal niet goed. Jammer maar ik zal moeten passen voor de wandeling naar Iceberg Lake. Sander begint wel aan zijn plan, naar Ptarmigan Tunnel gaan.

Het verslag van vandaag zal dus in 2 delen zijn.
Ik zal eerst dat van mijn dag schrijven en dan dat van Sander (anders leest niemand mijn dag 😉)


Ik zet hier nog maar eens een waarschuwing:
Dit is ruig terrein waar de condities snel kunnen veranderen. Check vooraf goed de weersvoorspelling en de toestand van het wandelpad. In deze vallei wonen redelijk wat beren. En je bent in de bergen, dus het weer kan op 5 minuten tijd helemaal omslaan. Neem je voorzorgen!


We gaan samen ontbijten en halen onze lunchpakketten af.

*** Dag van Ingrid ***
Ik help Sander op weg en neem nog iets tegen de koorts. Daarna rust ik nog wat. Ik voel me wat beter tegen 10u en ik beslis om naar Redrock Falls te wandelen, heen en terug 6 km maar redelijk vlak.
Ik neem iets te eten mee en bijna 2 liter water.

Nog snel even een foto van de Swiftcurrent Motor Inn, deze keer zonder tegenlicht.


Het pad is redelijk vlak maar na een kwartier stop ik toch even in de zon. Ik wil eerst weten hoe ik reageer op de warmte. Lijkt prima te gaan dus ik wandel verder.


Ook op dit pad moet je voorzichtig zijn want het is berengebied. Aangezien ik alleen ben en geen bearspray bij me heb, zorg ik dat ik wat lawaai maak zodat ik zeker geen beer verschiet.


Rondom mij liggen allemaal hoge bergen. Ik ben echt onder de indruk en vind het nu al jammer dat ik niet naar boven ben kunnen gaan.
Ik wandel door een vallei en op open plekken in het bos staan kleurrijke bloemen.


Ik heb al zicht op Redrock Lake. De waterval ligt aan het andere einde van dit meer.


Het is een fijne wandeling. Half in de zon, half in de schaduw. Zalig.
Ik hoor de waterval al van ver en na nog een bochtje kan ik hem ook zien.
Het is geen heel hoge vrije val maar in verschillende etappes klettert het water over de rode rotsen.


Ik neem een uitgebreide pauze. Klein beetje eten, nog iets tegen de koorts en heel veel drinken. Geen onaangename plek met dit prachtige uitzicht


Ik blijf bijna een half uur genieten. Half in de schaduw en zo langs het water is het best fijn.

Op de terugweg blijft het genieten. Hier nog een zicht op het Redrock meer (met de waterval bijna in het midden).



Wanneer ik terug bij het begin ben, mag er niemand meer door. Het pad is tijdelijk gesloten omdat er een beer met jongen in de buurt van de waterval zou zitten.
Ik ben blij dat ik die niet gezien heb daarnet maar ergens ook weer niet.
(Achteraf gehoord dat het gebied onderzocht werd door de parkrangers en dat het pad terug opengegaan is rond 15 u.)

Tijd voor wat platte rust. Ik eet mijn broodje en dessertje (lijkt wat op melo cakes) en neem nog maar iets tegen de koorts. Daarna leg ik me op bed en slaap een uurtje.


Weer helemaal fris (allé toch half) ga ik weer op pad. Deze keer wandel ik naar Swiftcurrent Lake.
Ik ga helemaal tot bij het Many Glacier Hotel.



Waar Swiftcurrent Creek het meer verlaat is er een waterval.


Rijtjes met ruige pieken
(En in de verte wat wolken, hopelijk heeft Sander geen te slecht weer daarboven)


Het gaat terug naar de kamer. Ik wil me nog even neerleggen voordat Sander terug is.
Zijn wandeling zal iets van 9-10 u duren. Euh, wie is al op de kamer? Juist, Sander was al om 16 u 30' terug. 8 u heeft hij gewandeld.


*** Dag van Sander ***
Enkele dagen geleden was het pad naar Ptarmigan Tunnel nog afgesloten door beeractiviteit. Gelukkig nu niet meer. Wandeling begonnen om 8 u 30'
De klim in het begin viel heel goed mee. Het loopt door het bos en daar is hij blij met de bearspray, geeft hem een veiliger gevoel. Hij klapt regelmatig eens in zijn handen zodat hij een eventuele beer niet zou verschieten. Bij Ptarmigan Falls splitst het pad en wat later zit je boven de boomgrens. Daar heb je een meer open zicht.



Hij komt langs Ptarmigan Lake. Het pad blijft stijgen.
Er vliegt een golden eagle en hij ziet meerdere marmotten.



Na Ptarmigan Lake ben je uit de begroeiing en opent het zicht op de bergen rond je. Je kan mooi terugkijken op Ptarmigan Lake.


Om 11 u bereikt hij de Ptarmigan Tunnel. Deze werd gebouwd in de jaren 1930 en diende aanvankelijk om met paarden door te gaan. Op 3 maanden tijd waren ze ermee klaar.
Aan beide einden van de tunnel zijn stalen deuren. Deze zijn gesloten van oktober tot half juli.
(Dit jaar waren ze een weekje vroeger open.)


Hier neemt hij een half uur pauze in het gezelschap van een andere wandelaar.
Daarna gaat hij nog een stuk verder. In de verte ziet hij Elisabeth Lake liggen.




Hij daalt nog wat en na 30' wandelen (na de tunnel) kan hij ook in een andere vallei kijken. Daar ligt Helen Lake. Hier keert hij terug (want het pad zou weer tussen de bomen ingaan en dan verlies je toch het uitzicht).


Terug dus stukje klimmen naar de tunnel en dan afdalen aan de andere kant.


Er staat enorm veel Beargrass met prachtige bloemen.


Rond 13 u 30' is hij terug bij de splitsing van het Ptarmigan Tunnel pad en het pad naar Iceberg Lake.
Uit wat hij gelezen had, weet hij dat Iceberg Lake ook wel de moeite waard is. Het is 'maar' een klein stukje met niet teveel klimmen (?!) dus gaat hij dit ook nog even meenemen.
Het is ongeveer 14 u 30' wanneer hij bij Iceberg Lake aankomt.



Nu blijft er enkel nog de afdaling naar het dal waar hij om 16 u 30' aankomt.


In cijfers: totaal 29.2 km gestapt, 8 u onderweg en een drietal blaren.


Na een deugddoende douche gaan we weer bij Nell's eten.
Sander is zo moe dat hij naar de kamer gaat. Ik ga nog even checken als de beer weer op de bergwand te zien is. Er is een beer op de flank, alleen het is een Mr Grizzly. Hij kruist aan een topsnelheid de wand en rent bijna naar beneden. Oh, dat is in de richting van de mama grizzly met haar jongen. Hopelijk zijn ze in orde.
(Beer ongeveer in het midden van de foto)



Ik wacht niet tot de zonsondergang maar sluit de dag af met enkele dromerige wolken.


Daarna koop ik me een kop koffie en een ijsje en begin ik aan dit verslag.


Afgelegde km: 0 km (alles te voet)
Het weer: vallei 25° en zonnig, boven 8° en zonnig met veel wind
Hotel: Swiftcurrent Motor Inn - Many Glacier (Glacier NP)



Geen opmerkingen: