Dag 14 : Yellowstone NP - Bozeman

vrijdag 21 juli 2017

Ik ben erg vroeg wakker vandaag. Stilletjes sluip ik de kamer uit zodat Sander nog wat kan slapen.
Achter onze cabin stroomt de Firehole River. Heerlijk om hier in het ochtendzonnetje te zitten. En ik heb een bijzondere ontmoeting. Goedemorgen m/v de geelbuikmarmot.

We brengen vandaag de dag door aan de westkant van Yellowstone National Park.
Maar eerst onze honger oplossen. Ontbijten doen we in de Old Faithful Lodge met zicht op een uitbarstende Old Faithful.

Daarna uitchecken en snel op weg.
Er is net een nieuw pad geopend in Yellowstone, het Grand Prismatic Spring Overlook Trail. Het gaat naar een uitzichtpunt op een heuvel vanwaar je een mooi zicht hebt op Grand Prismatic Spring. Dat is een enorm grote poel die je nooit helemaal op de foto krijgt als je erbij staat. Daarom klauterden mensen illegaal de heuvel op om een betere foto te kunnen maken maar hierbij beschadigden ze de natuur en er vielen ook gewonden, zelfs 1 sterfgeval.

We zijn mooi op tijd bij de parking en beginnen aan het pad.
Al van veraf kan je de kleuren van de poel zien weerspiegelen in de waterdamp.

Tot waar je de heuvel op gaat is het vrij vlak, daarna een pittige klim naar het platform.
En hier wacht je beloning, een schitterend zicht op Grand Prismatic Spring.

Op de terugweg komen we erg veel mensen tegen. De parkeerplaats staat nu ook helemaal vol.

Vanaf de parkweg zien we het uitkijkplateau goed liggen. En we zien dat het platform nu afgeladen vol staat. Gelukkig dat we er vroeg waren (9 u 15').

Alle andere punten waar iets speciaals te zien is, zijn overvol.
We besluiten om die over te slaan en naar Firehole Lake Drive te gaan. Dit is een zijweg van de parkweg die tussen geisers en poelen met kokend water door loopt.
En dat blijkt een goede beslissing te zijn. Er is maar een beetje volk en we kunnen overal rustig rondwandelen.

De Great Fountain geiser heeft een erg grote oppervlakte maar steekt nauwelijks boven de grond uit. Helemaal anders dan zijn buur de White Dome geiser die op de achtergrond ligt.

Verderop ligt Firehole Lake. Langsheen dit meer liggen zoveel geisers, geisertjes en kokende poelen dat het water van het meertje warm is.

Waar het meertje eindigt is een warm-watervalletje.

We doen nog een korte stop bij het Museum of the National Park Ranger.

Wie bekijkt wie?

Gezien de drukte overal, moeten we een keuze maken. We zullen rechtstreeks naar Mammoth Hot Springs rijden. Onderweg zijn er wegenwerken waardoor elke rijrichting beurtelings over 1 rijvak moet achter een pilot car. Het gaat wel vlot. Al bij al maar 10' tijdsverlies.
Hierdoor konden we niet stoppen bij Obsidian Cliff. Het is een rots waarin obsidiaan zit, vulkanisch glas en één van de hardste materialen ter wereld.

Net voor de middag komen we aan in Mammoth Hot Springs waar we de terrassen willen bezoeken. Ongelofelijk hoe druk het hier is. Voor de kenners: het eerste vrije parkeerplaatsje dat we vinden ligt recht tegenover de Dining Room !

Snel even een snack eten bij de General Store. Nu ja snel, er is redelijk wat volk. Binnen is geen plaats dus eten we buiten aan de picknick tafels. Onze auto laten we staan en we wandelen naar de terrassen. Bij Liberty Cap (een uitgedoofde geiser) gaan we via het houten pad naar de onderste terrassen.

Bij de iets hoger gelegen terrassen is het file lopen. Wij wandelen terug naar de auto en rijden een stukje terug naar de Upper Terrace Drive. Dat is een zijweg van de parkweg en we hopen dat daar minder volk is. Alweer blijkt het een goede keuze te zijn. Het is er lekker rustig.

De weg kronkelt tussen verschillende kleine terrassen door. Er is bij elk terras een kleine parkeerplaats. Echt bij elke stop vinden we gemakkelijk een plaatsje.
We genieten van de rust hier en van de terrassen.

Aan het einde ligt een terras dat uitgedroogd is. Beetje desolate look, daar houd ik van.

We verlaten het park via de noord uitgang bij het stadje Gardiner. Hier staat de North Entrance Arch (ook wel Roosevelt Arch genoemd). Vroeger was dit de toegangspoort tot Yellowstone.

De weg richting Bozeman loopt door een brede canyon ook uitgesleten door de Yellowstone River.

Bozeman is toch wel een redelijk grote stad en zelfs deze heeft z'n naam op een watertoren staan.

Het is weeral later geworden dan we vooraf gedacht hadden. Ons enige bezoek in Bozeman is aan de Walmart voor een nieuwe voorraad water.

Eenmaal in het hotel: douche, dinner, was en verslag.
En dan slapen want morgen wordt een lange rit.