Dag 11 : Cooke City - Yellowstone NP - Cooke City

dinsdag 18 juli 2017

Morgenstond heeft goud in de mond zegt men. Nu laat dat goud maar komen want we vertrekken al om 5 u 45' richting Yellowstone National Park. Waarom zo vroeg? Wel, we willen doodgraag wolven zien en die beginnen al vroeg aan hun dag.
Cooke City ligt net buiten het park en een klein half uurtje rijden van de Lamar Valley, één van de plaatsen bij uitstek om wildlife te spotten.

Aangekomen in de Lamer Valley zien we al snel een kudde bizons naast de weg, er vliegt een Amerikaanse zeearend en er staan herten op een heuvelrug.

En dan zien we de wolvenspotters staan. Ze hebben nog niets gezien deze ochtend.
Een ander groep spotters heeft wel iets gezien dus iedereen verhuist een stukje verderop.

Een groep wolven heeft net een hertekalf gedood. Enkele wolven (kleinere) zitten met de buit in een greppel (ongeveer in het midden van de foto onder een struik). Er staat een ree dichtbij, wellicht de moeder van het kalf dat gedood is. Rechts van haar zit een wolf, een zwarte (tegen de rechterkant van de foto, ietsje onder de helft). Onderaan de heuvel staan nog 2 herten.
(Thuis probeer ik de foto's wat duidelijker te krijgen)

Het hert dat alleen is, chargeert naar de wolf. Deze trekt weg zonder verzet.

Hij blijft even staan maar trekt dan verder weg, over de heuvel.

Het hert gaat terug richting greppel. Daar is nu een andere grote wolf bijgekomen (een beetje hoger) om het groepje in de greppel te beschermen.

Ook onze andere vriend komt weer terug. Even later gaat het hert weer achter de wolf aan.

Ook aan de linkerkant is er een hert. De wolven zitten nog steeds in de greppel.

We blijven hier geruime tijd genieten van het spektakel.
Onze vesten komen heeeeel goed van pas. Het is behoorlijk koud. We doen zelfs nog onze regenjas over het vest aan.

De wolf spotters staan op een verhoogd plekje. Ze trekken een hele hoop mensen aan.
Het zijn aardige mensen. We krijgen dadelijk uitleg wat er te zien is en soms laten ze je ook door hun telescopen kijken.

Vandaag gaan we enkel maar de North Entrance Road, Tower & Roosevelt en Canyon bezoeken. Maar we hebben gehoord dat bij de South Rim Drive bij Canyon de parking erg vroeg al volloopt, dus gaan we op weg.

Een eindje verderop vindt een bizon (enorm groot mannetje) dat het gemakkelijker stappen is op de rijbaan zelf.

Twee reeën lopen net achter ons de weg over.

We nemen voor even afscheid van deze vallei. Doordat we zo vroeg op pad waren, hebben we nog geen ontbijt gehad. In te buurt van Mt Washburn picknicken we (gisteren hier al de inkopen voor gedaan). Zalig zo in het verwarmende ochtendzonnetje.

Op naar het Canyon gedeelte. Ze zijn hier aan de paden en parkeerplaatsen aan het werken. Er zijn veel paden en parkeerplaatsen afgesloten (North Rim is bijna volledig dicht).
We hebben South Rim op de planning. We hebben geluk en vinden nog een plekje op de parking bij Artist Point (net voor 9 u 's ochtends).

Vanaf hier wandelen we langs de rim tot bij Point Sublime. We gaan een iets aangepaste versie van de Clear Lake/Ribbon Lake Loop doen
Prachtige uitzichten onderweg. Bij Point Sublime zijn de kleurtjes wat weg en zijn de canyonwanden meer begroeid.

We keren nu een stukje terug en nemen halverwege de afslag naar een pad dat ons bij enkele meren zal brengen. Mijn benen willen helemaal niet mee deze ochtend. Ik ga dan ook maar tot Lily Pad Lake.

Het meertje is bijna volledig bedekt met waterlelies. Langs de randen zie je her en der water opborrelen. Juist ja, we zijn op een vulkaan aan het wandelen. Je vergeet dat eigenlijk gewoon als je langs rivieren en meertjes wandelt.

Vanaf hier gaat Sander alleen verder en ik keer al terug naar de auto. Ik hield hem teveel op en dat is voor beiden niet fijn.

Sander gaat nog tot Ribbon Lake. Dat meer is groter en rondom liggen weides met mooie bloemen.
En ... er zitten duizenden muggen. Hij besluit om niet naar het volgende meer door te wandelen maar ook naar de auto terug te keren.

Gewandelde afstanden: Ingrid 3.5 km en Sander 7.5 km

Het is nu erg druk op de parking. Mensen staan in de file om een plekje op de parking te vinden.
Dat komt omdat niet enkel de parking bij Uncle Tom gesloten is maar vandaag zijn ook aan de noordzijde enkele punten afgesloten.

Het is ruim over de middag dus eerst een hapje eten in Canyon Village. Ook hier is het ontzettend druk. Na de lunch rijden we weer richting ons hotel maar we gaan nog veel doen op dat stuk.

In de afdaling na de Dunraven Pass (2.700 m, de hoogste pas in het park) doen we even een foto stop voor een zicht op Mt Washburn (3.122 m).

Ik wilde nog eens graag naar Tower Fall maar de parking is overvol. Die doen we dan morgenvroeg.

Bij Calcite Springs Overlook is veel minder volk. Ik begrijp dat niet goed (maar ik ga er zeker niet over klagen) want je hebt er erg mooie vergezichten. Onder je stroomt de Yellowstone River.
(ook mooi is het zicht vanaf de volgende turnout achter Tower Fall)

Vervolgens rijden we terug de Lamar Valley in.
Bij Slough Creek hebben we nog een wandeling gepland, het Slough Creek Trail. Via een oud wagon trail gaan we naar de eerste weide. Het is 2.7 km heen waarvan het gedurende 2.4 km bergop gaat.
Al goed dat mijn benen nu wel wakker zijn.

Het is echt een mooie wandeling. We zien erg veel vlinders en vogels en bloemen in alle kleuren.

Bij de rivier nemen we even rust voor we weer naar de auto terugkeren.
(Vanaf hier kan je nog verder wandelen, het hele pad is 20 km enkel)

De terugweg is eerst 0.3 km klimmen en dan een makkie, 2.4 km dalen. A walk in the park !

Nu nog wat wildlife spotten op de terugweg doorheen de Lamar Valley.

Onze verrekijkers komen goed van pas.
We zien nog enkele kuddes bizons, reeën en enkele pronghorns (gaffelbokantilope) waarvan eentje wat dichter bij de weg (en dus gemakkelijker om op de foto te krijgen).

Aan het einde van de vallei ligt Soda Butte. Dit is en uitgedoofde geiser. Hij spuit dan wel geen water meer maar er ontsnapt nog altijd een stinkende zwavellucht.

In Cooke City richten we niet meer veel uit. Na het avondeten (all you can eat spare ribs) terug naar het hotel waar we al snel naar dromenland vertrekken.