Dag 12 : Cooke City - Yellowstone NP - Grand Teton NP - Jackson

woensdag 19 juli 2017

Ontbijt begint al om 6 u 30' en daar maken we nog gebruik van. We zijn alweer vroeg opgestaan, de bagage zit al in de auto.
Vanaf 7 u kunnen we uitchecken dus om 7 u 05' vertrekken we bij het hotel.

Ik vrees dat we te laat zijn voor wolven.
Maar neen hoor, de spotters staan er nog. Wij stoppen natuurlijk. Erg ver van de weg in de Lamar Valley vallen wolven een bizon aan maar deze kan even ontsnappen. De kudde bizons zet het op een lopen. De wolven volgen de kudde en zullen later opnieuw aanvallen maar dat kan nog wel even duren. We besluiten om niet te wachten maar om door te rijden.

Vandaag bezoeken we Lake en Fishing Bridge en rijden dan verder naar Jackson.

Verderop zien we pronghorns en natuurlijk nog veel bizons, enkelingen maar ook nog een kudde die net de weg overgestoken is. Hebben wij geluk, geen bizonfile.

Rond 8 u 30' komen we langs Tower Fall. Gisteren was het hier echt druk maar deze ochtend staan er slechts enkele auto's. Een kort pad brengt je naar het uitzichtpunt.

In het winkeltje dat hier ligt, koop ik me een overheerlijke koffie.

Eenmaal we Hayden Valley bereiken, zijn we aangenaam verrast. Ook deze vallei geeft veel kans om wild life te spotten, onder andere wolven. De wolfspotters zijn nog aanwezig. Natuurlijk stoppen we.
We treffen hier dezelfde spotters als die we gisteren in de Lamar Valley zagen. Zelfs zonder vragen, krijgen we een update.
Aan de oever van de rivier zitten enkele wolven in het gras. Helaas zitten ze na de bocht aan de overkant (redelijk ver) en laten ze zich nu bijna niet zien (af en toe een rug).

Twee herten liggen lekker in de schaduw. Mooi verdeeld, elk onder een boom.

Er vliegt ook een Amerikaanse zeearend. Het is nog een jong dier. Hij gaat in een boom zitten om zijn vleugels te laten drogen.

Het ziet er niet naar uit dat de wolven snel tevoorschijn gaan komen. Jammer 2de keer zo dichtbij deze ochtend. Wanneer we doorrijden is er een serieuze bizon file. Hadden we in Lamar Valley nog geluk, deze keer zit alles potdicht. Het duurt wel even voor zo'n grote kudde de weg over is gestoken.

Eenmaal allemaal aan de overkant kunnen de auto's weer doorrijden.

Onze volgende stop is de Sulphur Caldron, een borrelende modderpoel. Dichtbij is het wat warmer en daar ligt een bizon van te profiteren. Nu moet je weten dat er een ontzettende felle zwavelgeur hangt bij zo'n modderpoel. Het zou niet mijn favoriete plekje zijn om te rusten, denk ik.

In het topje van een boom zit een clarks nutcracker. Het is hun verantwoordelijkheid om voor het verspreiden van de zaden van de dennenbomen te zorgen.

Net achter de bocht ligt de mud volcano. De geur is hier niet beter dan bij de Sulphur Caldron en toch zien we verschillende vogels. Deze is een amerikaans roodborstje.

Het is bijna middag ondertussen. We doen eerst een stop bij het Fishing Bridge visitor center. Zeer de moeite waard is het zicht (achter het het gebouw) op Yelowstone Lake.

Er zijn meerdere mogelijkheden voor wandelingen rondom Lake/Fishing Bridge. Na de lunch gaan we het korte Pelican Creek trail doen (rondje van 1.6 km). Door het bosje kom je ook bij het meer en langsheen de monding van de Pelican Creek terug naar de auto.

En ja hoor, de naam van het riviertje is goed gekozen. Aan de waterrand zijn enkele pelicanen hun veertjes aan het rechtleggen.

Het mag dan wel een korte wandeling zijn maar het is best een mooie.
We hadden gehoopt om amerikaanse zeearenden te zien en rijden nog ietsje verder tot Indian Pond door Pelican Valley. Mooi is het wel, maar geen arend.

We keren om en rijden richting Jackson. Onderweg zullen we nog enkele fotostops doen.

Lewis Lake.

De Tetons komen in zicht.
(John D. Rockefeller Jr Memorial Parkway, 7 mijl lange verbinding tussen Yellowstone en Grand Teton National ParksĂ

Jackson Lake en de Teton mountains.
Beiden liggen in Grand Teton National Park. Vandaag rijden we langs het park af (via de US-191S / US-89S), morgen bezoeken we het park zelf via de parkweg.

Oxbow Bend

De hoogste top is de Grand Teton.

Zicht vanaf Mormon Row (Antelope Flats)

Er landt een golden eagle een eindje voor ons tussen de struiken. Even later vertrekt hij weer.

Iets voor 17 u zijn we in Jackson. Na het inchecken even opfrissen en dan naar het town square.
Het straalt helemaal het wild west gevoel uit.

Zes dagen per week wordt er een shootout opgevoerd. Geen zeven dagen 'because there ain't no shooting on Sunday'.

Als afsluiter gaan we iets eten in de Million Dollar Cowboy Bar.
Barkrukken zijn echte zadels (maar wij eten aan een tafeltje).

Nog een klein avondwandelingetje door het stadje. We kopen enkele souveniertjes en dan terug naar het hotel.