Dag 10 : Cody - Beartooth Highway - Cooke City

maandag 17 juli 2017

Deze voormiddag keren we terug naar het Buffalo Bill Center of the West. We splitsen niet op vandaag. Als eerste bezoeken we het Draper National History Museum. Hier komen de fauna, (beetje flora) en geologie van de regio Yellowstone aan bod. Je wandelt door de verschillende zones, van het gebergte naar de rivieren.

Ik heb er al maar een foto van een wolf genomen. Moesten we morgen geluk hebben (in Yellowstone) dan zullen we ze wel niet van zo dicht bij zien.

Ook deze pika staat mooi op de foto. Iets wat ons in het echt nog maar ooit 1 keer gelukt is. Het diertje is zo snel dat ie al weg is voor je foto gemaakt is.

Vervolgens gaan we ook even in Buffalo Bill Museum kijken.

Buffalo Bill himself (in het midden op het paard), foto genomen voor het Irma Hotel waar hij eigenaar van was gen dat nog steeds een hotel is).

De beruchte gunfighters van het oude westen, vredig samen op één muur.

In de tuin staat het Buffalo Bill Boyhood Home. William (de echte naam van Bill) groeide op in Iowa in dit huis. Gebouwd in 1841 en in 1933 van Iowa naar Cody verhuisd.

Het is al bijna middag. We eten in het Center of the West zelf, prijs-kwaliteit valt het erg goed mee.
Ons blitzbezoek aan Cody zit erop. We wisten vooraf dat we weinig tijd gingen hebben hier maar we wilden nog graag eens in het stadje zijn. Daarna nog een tankbeurt en weg zijn we.

We veranderen nog eens van staat vandaag.
Van Wyoming naar Montana, terug van Montana naar Wyoming en ten slotte weer Montana.

Gezien we deze voormiddag nog in Cody gebleven zijn, slaan we de Chief Joseph Highway over.
De rit van vandaag gaat dus enkel via de Beartooth Scenic Byway. Ik heb deze al op 2 eerdere reizen willen rijden maar telkens was hij nog afgesloten door sneeuw. Vandaag hebben we meer geluk.
Wij rijden dus naar Red Lodge waar de weg begint.

De start (of het einde) van de Beartooth Scenic Byway ligt op ongeveer 1600 m hoogte. Al snel begin je te stijgen via een hele reeks haarspeldbochten.
Bij Rock Creek Vista houden we een eerste keer halt.

Boven het plateau voor ons hangt er een dik onweer. We wandelen tot op het uitkijkpunt. Het krioelt er van de chipmunks. Bijna terug aan de auto krijgen we een heuse hagelbui over ons heen.

De weg blijft stijgen. Rondom ons steile pieken en alpiene toendra.

We verlaten Montana, voor even terug Wyoming.
Er liggen veel bergmeren verscholen tussen de bergen.

En we zitten nog een stukje in de sneeuw.

In de verte zien we de rots die zijn naam aan de weg gegeven heeft. The Bear's Tooth.

We bereiken het hoogste punt van de Beartooth Highway, 3.337 m.

Nog meer mooie zichten op de bergen waar een enorme regenbui boven hangt.
Even later valt er ook bij ons ... sneeuw. Heel even maar, dan wordt het regen. En geen klein beetje.

Schuilende mensen bij de Top of the World Store (hoogte 2.865 m).
De temperatuur is gedaald tot 10°.

Opeens stopt het met regenen. Alsof iemand de doucheknop dichtdraait.
Het zonnetje komt er terug door. Beetje opwarmen bij dit zicht op Pilot en Index Peak.

En we zijn weer in Montana (en daar blijven we nu ook voor de rest van de dag).

We overnachten in Cooke City, een piepklein dorpje waar nog een Old West sfeertje hangt.
Er is een general store, een benzine station enkele restaurantjes, hotels en B&B's.

's Avonds is er een onweer in de bergen. Jongens wat een klank en lichtspektakel!
We kruipen vroeg ons bed in. Morgen opstaan om 5 u.